NEP-KLANTENSERVICES TREKKEN BANKREKENING LEEG

Wie op zoek gaat naar ondersteuning voor computerproblemen, kan zomaar tegen criminelen aanlopen. Onlangs kregen we weer verschillende meldingen van mensen die via een nep-klantenservice werden opgelicht.

Het ging om melders die via internet op zoek waren naar ondersteuning van onder meer Dell computers, Apple, Yahoo, Canon of Gmail. De zogenaamde ‘Nederlandse klantenservices’ van deze grote buitenlandse bedrijven, gebruikten allemaal hetzelfde telefoonnummer. Dat nummer begint met +31 233.

Welk probleem of welke vraag de melders ook hadden, het kon allemaal worden opgelost door de klantenservice toegang te geven tot de computer. De werkwijze van de oplichters is verder identiek aan die van de zogenaamde Microsoftbellers.

Nepmedewerkers van Microsoft maken al jaren nietsvermoedende computergebruikers wijs dat er iets aan hun pc mankeert. Ze beloven deze problemen op afstand op te kunnen lossen. Daarvoor moet het slachtoffer wel even een speciaal programmaatje downloaden. Vaak gaat het om Teamviewer (of een vergelijkbaar programma), waarmee iemand op afstand de controle over een computer kan overnemen.

Eenmaal ‘in’ de computer, verschaffen zij zichzelf toegang tot uw bankrekening. Of zij laten u een kleine overboeking doen. Op de achtergrond zetten de oplichters snel een paar nullen achter het bedrag dat u aan hen wilt overmaken voor de ‘service’. Zo betaalt u bijvoorbeeld geen 20 euro, maar 2.000 euro.

Ook is het mogelijke dat er schadelijke software gedownload wordt, en dat uw bestanden ontoegankelijk gemaakt worden. Alleen tegen betaling krijgt u dan weer toegang tot uw foto’s en andere bestanden.

Advies
Geef nooit iemand die u niet goed kent toegang tot uw computer. Zorg dat u altijd back-ups maakt van belangrijke bestanden, voor het geval er toch iets misgaat.

Heeft u iemand toegang gegeven tot uw computer?
-Verbreek de internetverbinding van de besmette computer;
-Wijzig al uw wachtwoorden, bij voorkeur op een andere computer. Denk aan de inloggegevens van uw bank, e-mailadres en toegang van de computer zelf;
-Scan uw computer met een goede virusscanner;
-Meld het bij de Fraudehelpdesk;
-Neem eventueel contact op met een ICT-specialist.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten